Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ειδικεύεται στις διαταραχές του λόγου, της ομιλίας, της φωνής και της κατάποσης. Έχει ως αντικείμενο τη μελέτη, έρευνα, πρόληψη, διάγνωση και αντιμετώπιση όλων των διαταραχών λόγου, φωνής, ακοής, ομιλίας και επικοινωνίας σε παιδιά, έφηβους, ενήλικες και υπερήλικες, όποια και αν είναι η αιτία αυτής της διαταραχής : νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική.

Οι διαταραχές που εμπίπτουν στο πεδίο δράσης του λογοπεδικού – λογοθεραπευτή είναι αυτές που έχουν σχέση με την ομιλία και τον λόγο τόσο τον προφορικό, όσο και τον γραπτό, τις διαταραχές της έκφρασης και άρθρωσης του λόγου, και της επικοινωνίας. Οι διαταραχές μπορεί να είναι απλές ή σύνθετες, όταν εμπλέκονται πολλοί παράγοντες ή πολλαπλές διαταραχές.

Όπως είναι γνωστό ο λόγος αποτελεί το θεμέλιο της επικοινωνίας του παιδιού, τόσο με την οικογένεια του όσο και με το σχολείο του, τους φίλους του, γενικότερα την κοινωνία. Επομένως η έγκαιρή ανίχνευση και η πρώιμη παρέμβαση των γλωσσικών δυσκολιών θα βοηθήσει το παιδί στη σχολική προσαρμογή, στη μαθησιακή του εξέλιξη και στη συναισθηματική ωρίμανση του.

 

Tι μας προβληματίζει σ΄ ένα παιδί και πότε χρήζει Λογοθεραπευτικής Αξιολόγησης ;

Εάν :

1) Έως 12 μηνών.

  • Δεν παράγει ορισμένους ήχους της ομιλίας όπως π.χ α, ε, π, μπ, μ, ν, τα, τζ, κ, γκ.
  • Δεν βαβίζει, δεν προφέρει δηλαδή μαζί η χωριστά ορισμένες συλλαβές και συνεπώς δεν επαναλαμβάνει δικούς του ήχους η του περιβάλλοντος του όπως π.χ μα, μπα, κα, ντα ντα ντα, ακα, αγκου κτλ.
  • Έχει μονότονο κλάμα.
  • δεν αντιδρά στη φωνή των μελών της οικογένειας, όταν αυτά βρίσκονται έξω από το οπτικό του πεδίο η δεν το αγγίζουν, δεν αντιδρά στους περιβαλλοντικούς ήχους.

2) Έως 24 μηνών

  • Δεν προφέρει γνωστές και αναγνωρίσιμες λέξεις, εκτός από μπαμπά, μαμά, γιαγιά
  • Δεν δείχνει τους οικείους του ανθρώπους, γνωστά αντικείμενα του σπιτιού κ.α
  • Δεν εκτελεί απλές εντολές.

3) Έως 36 μηνών.

  • Δεν σχηματίζει φράσεις και προτάσεις με λογική σειρά, τύπου («Μαμά Θέλω νερό»)
  • Αργεί πολύ μέχρι να καταλάβει τη του έχουμε πει.
  • Διαθέτει περιορισμένο λεξιλόγιο, δε μπορεί να βάλει σε χωριστές κατηγορίες ζώα, φρούτα, επαγγέλματα, κλπ.

4) Έως 4-6 χρονών.

  • Η ομιλία του δεν γίνεται κατανοητή από το περιβάλλον σε ικανοποιητικό βαθμό, ενώ συντάσσει σωστές προτάσεις.
  • Έχει μειωμένο λεξιλόγιο
  • Χρησιμοποιεί τις λέξεις σε ασυνέπεια με το κοινωνικό χώρο όπου βρίσκεται (πραγματολογικές δυσκολίες).

Επίσης μας ανησυχεί όταν:

α) ο λόγος του παιδιού γίνεται ασύνδετος, όταν δηλαδή στερείται νοηματικής αλληλουχίας και ο λόγος δεν έχει ειρμό και δομή.

β) Η εξέλιξη του λόγου στο παιδί ξαφνικά σταματάει η παλινδρομεί.

γ) Υπάρχει έντονη απόχρωση στην ομιλία

δ) Το παιδί τραυλίζει.

ε) Το παιδί δεν θυμάται ονομασίες γνώριμων αντικειμένων και τα ζητάει, περιγράφοντας τα π.χ καπέλο = αυτό που φοράμε στο κεφάλι.