Η Ειδική Διαπαιδαγώγηση ή αλλιώς το ειδικό μαθησιακό πρόγραμμα ασχολείται με την αξιολόγηση και την αποκατάσταση των μαθησιακών δυσκολιών σε παιδιά.

 

Ο όρος μαθησιακές δυσκολίες αναφέρεται σε δυσκολίες σε έναν ή περισσότερους τομείς του γραπτού λόγου, δηλαδή στην ανάγνωση, γραφή, ορθογραφία και αρίθμηση. Αυτές παρατηρούνται με την είσοδο του παιδιού στο σχολείο και παραμένουν κατά τη διάρκεια των σχολικών ετών χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερη βελτίωση με την πάροδο του χρόνου. Συχνά, μάλιστα, η σχολική επίδοση παρουσιάζει διακυμάνσεις.

 

Υπεύθυνοι για την αξιολόγηση και αποκατάσταση των μαθησιακών δυσκολιών είναι οι παιδοψυχολόγοι και οι ειδικοί παιδαγωγοί.

Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν αποτελούν αποκλειστικό πρόβλημα της παιδικής ηλικίας αλλά συνεχίζονται στην εφηβεία και στην ενήλικη ζωή και απαιτείται ειδική στήριξη για την αντιμετώπισή τους .

Τα προβλήματα των εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες καταλήγουν συνήθως να επηρεάζουν τις κοινωνικές τους σχέσεις , την αυτοεκτίμησή τους, τα κίνητρα και τους στόχους τους.

 

Στο πρόγραμμα αποκατάστασης μαθησιακών δυσκολιών που εφαρμόζεται στο Τμήμα Παιδιών και Εφήβων το άτομο αντιμετωπίζεται σαν συνολική προσωπικότητα και ψυχισμός. Αυτό σημαίνει ότι είναι ένα πρόγραμμα που δεν στοχεύει μονομερώς στον τρόπο μελέτης των σχολικών μαθημάτων ή μόνο σε γνωστικές δεξιότητες αλλά περιλαμβάνει και την ψυχοσυναισθηματική στήριξη του παιδιού και των γονέων του .

Αναλυτικά το Πρόγραμμα Μαθησιακής Αποκατάστασης περιλαμβάνει τους παρακάτω τομείς :

  • Πρόγραμμα αποκατάστασης μαθησιακών δυσκολιών (διδασκαλία ορθογραφίας – γραμματικής – ανάγνωσης- παραγωγή γραπτού λόγου- αποκωδικοποίηση κειμένου, μαθηματικών εννοιών, κτλ),
  • Οργάνωση και ανάπτυξη στρατηγικών για την επεξεργασία και κωδικοποίηση των πληροφοριών
  • Οργάνωση του τρόπου και του χρόνου της μελέτης στο σπίτι, δίνοντας κατευθυντήριες οδηγίες στους γονείς ,
  • Καθοδήγηση του παιδαγωγού ή των γονέων που ασχολούνται με την μελέτη των μαθημάτων στο σπίτι και στο σχολείο
  • Ψυχοσυναισθηματική στήριξη του παιδιού και ενίσχυση των δεξιοτήτων του,
  • Σταθερή επικοινωνία με το σχολικό πλαίσιο και τον εκπαιδευτικό καθώς και με όποιο άτομο ασχολείται εκπαιδευτικά με το παιδί (π.χ. φροντιστήριο ).